A stuttgarti Flughafen/Messe megálló pikkelyes falainak egyedi konstrukciója

A stuttgarti Flughafen/Messe (Németország) megálló pikkelyes falainak egyedi konstrukciója

A MEVA egyedi szerkezete a legjobb megoldás a komplex pikkelygeometriára

Know-how és szakmai ráérzés kellett a tervezéshez és a megvalósításhoz: A villamos Stuttgart-Repülőtér megállójánál igényes, komplex geometriájú pikkelybordázatú szögtámfal épült. Az átfedéses elrendezésű 9,30 m magas és 4,00 méter széles betonelemek felső része kiugrik és keskenyedik. A MEVA által tervezett részsalu, valamint a kontra oldali zsaluzat és az egyedi zsaluelemek csatlakozásának a lehetősége segítette a Züblin építőipari vállalatot a projekt sikeres megvalósításában. Ehhez a MEVA részletes 3D-s modelljei, a Mammut 350-es falzsalurendszer, az STB 450-es támasztóbakok, valamint a részletes megoldások is hozzájárultak.

A stuttgarti U6-os villamosvonal meghosszabbításának eredményeként az utasok Gerlingenből, a város észak-keleti részéről, átszállás nélkül juthatnak el a város déli részén található repülőtérre. A villamos átszeli az egész várost, és számos kerületet köt össze. Így például 30 perc alatt el lehet jutni a repülőtérről Stuttgart belvárosába. Ez annak köszönhető, hogy a meglévő villamosvonalat 3 km-rel meghosszabbítják a repülőtérig.

A Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) átfogó projektjében számos különböző építőipari vállalat vesz részt. A stuttgarti repülőtéren a legnagyobb feladat a rámpák, alagutak és végállomások építményeinek kivitelezése, melyet a Züblin vállalat nyert meg. A rendkívül komplex kivitelezésű pikkelybordázatú szögtámfal felépítésénél az építőipari vállalat a MEVA tervezői kompetenciájára hagyatkozott. Ez az építészetileg nem mindennapi falszerkezet a Flughafen/Messe repülőtéri végállomásnál található.

komplex geometriájú pikkelybordázatú szögtámfal
A stuttgarti Flughafen/Messe (Németország) megálló pikkelyes falainak egyedi konstrukciója

Bemutatkozik egy új építési módszer
A pikkelybordázatú szögtámfalak tervezése és megvalósítása lényegesen több szakmai hozzáértést igényelt, mint a szokásos projektek. „Ez az első alkalom számunkra, hogy egy falat ily módon építettünk fel” – mondta Heiko Wagner, a Züblin vállalat építésvezetője. „Ezért nehezen lehetett előre látni, hogy mekkora munkaerő ráfordításra lesz szükség. A MEVA támogatásának köszönhetően viszont nagyon jól sikerült ez a premier.” A MEVA mérnökei a pályázati kiírás első „kottázatlan” skiccét ültették át részletes háromdimenziós modellbe. Pontosan berajzolták a sarkokat, réseket és távolságokat.

A projekt követelményei
Az északi oldalon a Kongresshotel és a déli oldalon a repülőtér közötti, felfelé nyitott állomásterületen 9,30 méter magasságig nyúlnak fel az úgynevezett pikkelybordázatú szögtámfalak. A falak magassága változó, mert a közelben lévő kerékpárúthoz és járdához igazodik. Ezt a tervezés során is figyelembe kellett venni. A pikkelyek 4 m szélesek és átfedéses elrendezésűek, hogy igazi pikkelyes felület benyomását keltsék. A pikkelybordázatú szögtámfalak felső része kiugrik és keskenyedik. Ezt az elkeskenyedést kontra oldali zsaluzattal valósították meg. Az építkezés gyors és hatékony előrehaladása érdekében biztosítani kellett az egyedi zsaluk egymáshoz való csatlakoztatását.

komplex geometriájú pikkelybordázatú szögtámfal
A stuttgarti Flughafen/Messe (Németország) megálló pikkelyes falainak egyedi konstrukciója

Minden út egy kis lépéssel kezdődik
Az összetett kialakítású pikkelybordázatú szögtámfalakat 18 ütemben építették fel. A bonyolult geometria már a vasalás bedolgozásában is megmutatkozott, amely pontosan követte a pikkelybordázatú szögtámfalak formáját a talajon kijelölt minta szerint. Ezt követően 15 cm magas bokafalat öntöttek ki, amely a későbbiekben majd megkönnyíti a magas egyedi zsaluk és támasztóbakok felállítását.

Támfalközök részsaluzása három részben.
A stuttgarti Flughafen/Messe (Németország) megálló pikkelyes falainak egyedi konstrukciója

Támfalközök részsaluzása három részben
Az egyoldali betonozású pikkelyszerű elrendezés miatt speciális megoldásra volt szükség, hogy szabad teret hozzanak létre az egyes pikkelyek között. A MEVA által a támfalközökhöz tervezett részsaluzat segített megoldani a problémát, és lehetővé tette a szükséges geometria egyszerű és hatékony megvalósítását. Mivel a pikkelyek közötti réseket később megvilágítják, nem csupán egy derékszögű kizárás tervezésére volt szükség. Arról is gondoskodni kellett, hogy maradjon egy bemélyedés az elektromos áramellátás biztosítására. Ezen kívül szükség volt rés-kezdőelemekre, hogy figyelembe lehessen venni a betontömbök dilatációhoz viszonyított különböző szöghelyzeteit. A támfalközök elülső részsaluja végül is ezen három szerkezeti elem legnagyobb része. A feladat megoldása kreatív mérnöki munkát igényelt. A szűk helyviszonyok miatt acélszerkezet használata mellett döntöttek a tervezők.

Részletes megoldás
Számos szempontot figyelembe kellett venni a támfalközök részsaluzatának pikkelyek közötti biztonságos felállításához. Egyrészt a zsalukat a zsalukerethez csavarozták. Továbbá a kizárásoknál rendkívül precízen méretezett sokrétegű zsaluhéjakkal dolgoztak, amelyek képesek felvenni a frissbeton nyomását. Ezenkívül egy úgynevezett egyedi merevítést, egy L-alakú fémtartót helyeztek be a támfalközök részsaluja mellé. Az L hosszabbik szárát a pikkelyek zsalukereteihez rögzítették. Ez a két pikkelyszerű támfalelem közötti betonozási magasságkülönbség következtében fellépő frissbetonnyomás vízszintes biztosításaként is szolgál, azáltal hogy a betonnyomást a zsalukeretekbe vezeti le. Hogy a betonozás után ismét el lehessen távolítani a támfalközök részsaluzatát, trapéz formában kivitelezték, és csuklós sarokelemekkel látták el őket. A trapéz formánál a hátoldala keskenyebb. Ha az elülső rész szabad, nem kerül sor súrlódásra, és az adott elem könnyebben kivehető. A csuklós sarokelemek ezen kívül lehetővé teszik az oldalak behajtását, és ezáltal megkönnyítik a kizsaluzási folyamatot.

A pikkelybordázatú szögtámfalak geometriája különböző az északi és déli oldalon.
A stuttgarti Flughafen/Messe (Németország) megálló pikkelyes falainak egyedi konstrukciója

Különbségek az északi és déli oldalon
Az ilyen bonyolult részletmegoldás mellett azonban a nagyméretű elemek tekintetében is lényeges kihívást jelentett a projekt, amelyet a MEVA mérnökei intelligens koncepciókkal oldottak meg. A pikkelybordázatú szögtámfalak geometriája különböző az északi és déli oldalon. Így például a pikkelyek elrendezése ellentétes, és a hátsó oldalon elkeskenyülő falelemek is különbözőek a körülöttük lévő környezethez igazodva. A 140 méter hosszú déli oldal a hátsó oldalon ferde kialakítású, miközben a 93 méteres rövidebb északi oldalon egy csatorna található. A speciális forma miatt pontosan méretezett egyedi zsalukra volt szükség, amelyeket az építkezési munkák során újra használni lehetett. „Az építkezési folyamataink különbözőek attól függően, hogy melyik területen dolgozunk” – magyarázta Heiko Wagner az északi és déli oldalon lévő különbségekből adódó kihívások nehézségeit. „Az elején rendkívül koncentráltan kellett dolgoznunk. De két szakasz után már megismertük a módszert. Látszik, hogy a MEVA a tervezéskor a gyakorlati szempontokat is szem előtt tartotta, és odafigyelt, hogy az alkalmazás a lehető legegyszerűbb legyen.”

Egyből kettő
Mivel a pikkelybordázatú szögtámfalak nem csupán különböző hátoldallal rendelkeznek, hanem kiemelkednek a munkagödörből, az egyoldali zsaluzásra nem volt lehetőség. Ezért a MEVA mérnökei az egy- és kétoldali zsaluzás kombinálására egy speciális megoldást dolgoztak ki. Az alsó részt az STB 450-es támasztóbakok és a Mammut 350-es ipari zsaluk segítségével a munkagödör falának támasztva betonozták. Ennek során a 100 kN/m²-es frissbetonnyomás-felvevő képesség a teljes felületen megkönnyíti a munkavégzést, mivel 4 méter falmagasságig nem kell figyelni a betonozási sebességre. A különböző hátoldalak miatt az északi oldalon az egyoldali területen a fal 1 méter vastag, a déli oldalon pedig 1,3 méter. Az északi oldalon az egyoldali terület ezenkívül nagyobb, tehát nagyobb erőt vesz fel, és ezért három Triplex pillérrel biztosították. A déli oldalon elegendő csupán két nagy teherbírású MEVA moduláris támaszt használni. Végül a pikkelybordázatú szögtámfalak felső területén az egyoldali zsaluból kétoldali lesz. A MEVA acélkeret-szerkezete tartja meg a kb. 2,5 méter magas szakaszt. Mivel a pikkelybordázatú szögtámfalak összességében azonos magasságúak, az egyoldali szakasz északi és déli oldala közötti magasságkülönbséget az acélszerkezetre szerelt megtámasztó lemez egyenlíti ki.

Bátorság az újszerű megoldásokhoz
Az acélkeret szerepe hasonló az elemen kívüli átkötések funkciójához. Ezáltal az acélkeret teljes területén nincsenek átkötések a zsalun. „Eredetileg kétoldali átkötésről volt szó” – emlékezett vissza Christian Hoffmann projektvezető, a Züblin munkatársa. „A betonfelület egységes külalakja érdekében így az egyoldali területen is egyenletes elosztásban kónuszos vakdugókat kellett volna használnunk. Ez rengeteg munkát jelentett volna.” A MEVA munkatársainak javaslatára acélkeretet használt, ami olyan zsaluzást tett lehetővé, amelyet lényegében kétszeres egyoldali zsaluzásnak lehetne nevezni.

Ezáltal nem keletkeztek átkötési helyek és nem volt szükség a kónuszos vakdugók használatára. Az egyszerűsített munkafolyamat jelentős időmegtakarítást tett lehetővé. Ezzel egyidejűleg a betonfelület egyenletesebb és simább. A Züblin építési szakértői számára mindez elég meggyőző erővel bírt, és a megbízónak, a Stuttgarter Straßenbahnen AG vállalatnak is tetszett ez a megoldás. „Ez abszolút többletértéket nyújtott a projektünk számára” – mondta örömmel Hoffmann úr, és nagyon dicsérte a MEVA szakembereinek kreatív zsaluzási tervét.

Sima és strukturált látszóbeton
A látszóbetonnal szemben támasztott szigorú követelmények miatt is kimondottan jónak bizonyult ez a megoldás. A rendkívül sima és egyenletes betonfelületek elérése érdekében a MEVA gyárilag alkus műanyag zsaluhéjas táblákkal látta el az egyedi zsalukat. A zsaluhéjakat hátulról csavarozták fel, hogy a csavarok ne hagyjanak nyomokat a betonban. A fugákat és sarkokat ugyanazzal a műanyaggal forrasztották össze, mint amelyből a zsaluhéj is készült. Ez megakadályozza a cementlé kifolyását, és rendkívül jó minőségű betonfelület keletkezik. Az alkus műanyag zsaluhéjas tábla sima felülete mellett a pikkelyek szélénél finom mintázat keletkezik. Ezt egy mintás matricával valósították meg. Az egységes felület kialakítása érdekében a zsaluhéjakat egészen pontosan egymás mellé és kiemelkedés nélkül szerelték fel az egyedi zsalukra

„A MEVA egyedi megoldásaival olyan zsalukat használhatunk, amelyek tökéletesen megfelelnek a követelményeinknek, és pontosan ez az, ami ennél az összetett projektnél különösen fontos” 

A hírben szereplő termékek
Triplex támasz
 
Triplex támasz

A Triplex diafragmákkal merevített, hármas csővázból álló, a kívánt méretre összeszerelhető oldaltámasz, magas zsaluzatok megtámasztására, beállítására.

Termékismertető
Műszaki adatok
Tovább
Termék kártya
Mammut 350 falzsalu
 
Mammut 350 falzsalu

A Mammut 350 magas falakra kifejlesztett zsalu, amely új generációja a Mammut falzsalurendszernek. A zsaluzat a 3,5 m-es típusmagasságával, új alkatrészeivel és fejlesztéseivel egy teljesen új dimenziót nyit a falzsalu-rendszerek területén. Kiválóan alkalmas mindazon területen, ahol különös hangsúlyt kapnak a látható betonfelületek. Mammut 350-es nagy teljesítményű rendszer 100kN/m² (DIN18218 szerint) frissbeton-nyomás felvételére alkalmas. Felülete könnyen tisztítható, az alkus műanyag zsaluhéjnak és a keretek KTL bevonatának köszönhetően.

Termékismertető
Műszaki adatok
Tovább
Termék kártya
MEVA alkus zsaluhéj
 
MEVA alkus zsaluhéj

A MEVA találmánya a 2000 óta alkalmazott, 100 %-ban famentes, számtalanszor felhasználható és újrahasznosítható műanyag alkus zsaluhéj. Legyen szó csavart, ívelt, lekerekített vagy döntött geometriáról, az előre meghajlítható, formázható „alkus” műanyag zsaluhéjjal ez egyszerűen és gyorsan elkészülhet. Ökológiai szempontból is kedvező, bármilyen formára, térgeometriai alakzatra alakítható, regenerálása után számtalanszor felhasználható, környezetkímélő zsalutechnológia.

Termékismertető
Tovább
Termék kártya
MEVA támasztóbakok
 
MEVA STB támasztóbakok

A MEVA támasztóbakjai biztonságosan és gazdaságosan oldják meg a teljes betonnyomás felvételét, a fogadószerkezetbe bebetonozott lehorgonyzó-rendszer segítségével. A falzsaluzattal összeszerelt támasztóbakokat - a zsaluzási tervek alapján - a legkülönbözőbb beépítési körülmények között is egyszerű daruval elhelyezni és rögzíteni.

Termékismertető
Tovább
Termék kártya
Kategóriák
Alátámasztó állványok, támaszok
Alátámasztó állványok, támaszok
Födémzsaluzatok
Födémzsaluzatok
Pillérzsaluzatok, oszlopzsaluzatok
Pillérzsaluzatok, oszlopzsaluzatok
Falzsaluzatok
Falzsaluzatok
Zsaluk, állványok
Zsaluk, állványok
Épületszerkezetek

Nyílászáró, szigetelés, burkolat, ...

Épületgépészet

Kazán, klíma, légkezelő, szaniter, ...

Épületvillamosság

Elosztó, lámpa, tűzjelző, kamera, ...

Berendezések

Utcabútor, targonca, irodabútor, ...

Eszközök

CAD szoftver, hőkamera, vésőgép, ...