A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút

A földalatti vasút koncepciójának újragondolása autókra

Stockholm előkelő helyet foglal el a legélhetőbb városok listáján, és minden lehetőséget kiaknáz, hogy ott is maradjon. Egy most épülő, nagyrészt a föld alatt húzódó autópálya célja, hogy a városon kívülre terelje a forgalmat – a Doka segítségével. A projekt két új kihívás elé állította a svédországi zsaluszakértőket.

Stockholm folyamatosan növekszik. Gyorsabban, mint London vagy bármely más európai város. Közlekedési szempontból azonban a svéd város egy helyben áll. Az északot és délt összekötő legfontosabb út továbbra is a várostól nyugatra fekvő, rendszeresen túlterhelt, hatvanas években épült autópálya, az „Essingeleden”.

A forgalom azonban hamarosan újra szabadon fog áramlani. Évek óta folyik egy új út, a „Förbifart Stockholm”, ismertebb nevén a stockholmi terelőút építése. Svédország közlekedési hatósága, a Trafikverket, megbízást adott egy alagút kiépítésére, amely a várostól nyugatra fekvő, sziklákkal és szigetekkel tarkított, vadregényes táj alatt fog húzódni. Egy óriási projekt és egy igazi erőpróba, hiszen a 21 kilométeres út 18 kilométere a sziklás talajban halad.

A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút
A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút

Különleges projektek – különleges megoldások

A különleges projektek különleges megoldásokat igényelnek. Nem véletlen, hogy a spanyol, lengyel és osztrák szakemberekből álló „szupercsapat” a Doka helyi képviselőit is bevonta, akik zsaluzási szakértelmükkel több projektszakaszon is támogatták a nyugati terelőút építését. Eddig főképp két, a városközponttól délnyugatra fekvő Skärholmen-kerületen áthaladó, 130 és 160 méter hosszú, kör keresztmetszetű alagútra összpontosítottak, amelyek nyílt építési eljárással készülnek.

A svéd csapat ezzel az alagúttípussal járatlan útra lépett. A projekt valójában azt fémjelzi, miért rendkívül népszerű partner a Doka a nagy építőipari projektek zsaluzásában, függetlenül attól, hogy mennyire egyedi az adott tipológia. Mérnökeik sikerének titka: speciális elemek felhasználásával igazítják a bevált rendszereket a helyszíni adottságokhoz, így a betonozás gördülékenyebb, mint valaha.

A földalatti vasút koncepciójának újragondolása autókra

Ennek kiváló példája az SL-1 alátámasztó állvány átalakítása a stockholmi terelőút szerkezeti igényeihez. Erre azért volt szükség, mert nem akármilyen alagút építéséről volt szó – kör alakú keresztmetszetük a földalatti vasutakéhoz hasonló. A Doka projektmenedzsere, Håkan Bratt, és csapata ezért módosította a rendszert, és a kötöttpályás közlekedés világából átemelte a közúti közlekedés világába. Bratt szerint a helyi alvállalkozó, a Comsa, így egy gazdaságos, bérelhető megoldást vehetett igénybe, amellyel zökkenőmentesen alakíthatta ki ezt az alagútformát.

Természetesen a rendszer átalakítása több, néhány további elem biztosításánál. Hiszen nemcsak a legjobb zsaluzási megoldást kell nyújtani, hanem a lehető leggyorsabban és legkönnyebben használhatót is. „Nagyon elégedettek vagyunk a Dokától kapott támogatással, különösen Håkan Bratt és Lukas Palme munkájával. Rengeteg ötlettel járultak hozzá a projekthez és a megoldások optimalizálásához. Segítettek megtervezni a zsaluzási ütemeket, hogy követni tudjuk az ütemtervet,” fejti ki Martin Klimt, a Comsa betonozási és zsaluzási részlegének vezetője.

A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút
A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút

Maximális hatékonyság

Hogyan lehet a zsaluzatot gyorsan átalakítani, és az egyik helyről a másikra mozgatni? A rendszer mozgatását kerekek és csörlők teszik lehetővé. Emellett a Doka helyszíni szolgáltatása – a fatartók építkezésen való, pontos méretre vágása – csökkenti a szállítási távolságokat. A folyamatokat a hatékonyság fokozása érdekében optimalizálják és leegyszerűsítik.

Vegyük például az anyaghasználatot: Két-három tartalék alkatrész helyett az elemek használatát ütemezik, így az építőipari vállalatnak kevesebb anyagra van szüksége anélkül, hogy anyaghiányt tapasztalna. Ami a biztonságot illeti, az XP oldalkorlátrendszerre esett a választás. „A felhasználóbarát, univerzális védőkorlátrendszer minden helyzetben alkalmazható.” – magyarázza Lukas Palme, a svédországi Doka mérnöki csapatának vezetője.

Ez hatalmas előny, főleg mivel a svédországi Doka vállalat az építkezés több szakaszán is dolgozott. A két, kör keresztmetszetű alagút, valamint azok be- és kijáratai mellett a Doka egy 20 méter hosszú, köves talajban haladó út, illetve két támaszfal építésében, a meglévő infrastruktúra bővítésében és számos stabilizáló lépés kivitelezésében is részt vett.

Innovatív zsaluzat

A tökéletes megoldás azonosítása és kiaknázása mellett még egy kérdés foglalkoztatta a zsaluzási szakértőket: hogyan helyezzék el a rendszert úgy, hogy a betonozás gyerekjáték legyen. Svédország első kör űrszelvényű alagútja nem csak a zsaluzatról szól. A Doka célja ötvözni a különféle funkciókat és innovatív megoldásokat. A moduláris rendszer a hardvermegoldások mellett egyéb előnyöket is kínál.

A skärholmeni csapat ilyen tekintetben ismét bizonyította, milyen értékesek lehetnek a Doka nyújtotta univerzális megoldások.

A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút
A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút

BIM: a „digitális tábortűz”

A BIM ideje: „A terveinket szemléltető, 3D-s modellel leptük meg a Comsa munkatársait.” – meséli Jan Radlbauer, az európai mérnöki szolgáltatások vezetője. Hiszen minél összetettebb a geometria, annál fontosabb az építési tér alapos feltérképezése. A Doka az alapul szolgáló modellt is megrajzolta az ügyfélnek.

Az előnyök egyértelműek. A munkatársak folyamatosan kapcsolatban vannak a mobiltelefonjaikon keresztül, így valós időben értesülnek az építkezés adatainak változásáról és az újdonságokról. A problémák gyorsabban felmérhetők, a hibák pedig egyszerűbben orvosolhatók, mivel nem kell mindenkit külön-külön tájékoztatni a hatalmas építkezésen.

A BIM 360 és a Revit tervezési szoftver segítségével a bonyolult alagútgeometriáknak – különösen a zsalu szerkezetének – a legapróbb részletei is megtekinthetők. Amikor különböző országok működnek együtt, az adatok és a vázlatok segítenek átlátni a helyzetet. A részvételhez pedig átláthatóságra van szükség. A BIM egy „digitális tábortűz”, amely körül a projekten dolgozó partnerek minden nap leülhetnek áttekinteni aznapi feladataikat és megbeszélni az alagút építésével kapcsolatos problémákat.

„A BIM-modell nagyszerű volt. Hozzájárult ahhoz, hogy előre megtervezzük a munkát, mivel megmutatta, hogyan fognak kinézni a dolgok a valóságban. Ez nagyon hasznos a kivitelezés és a daruhasználat megtervezése során. Egy a Dokához hasonló profi zsalubeszállító, és egy tapasztalt, nagy szakértelemmel rendelkező alvállalkozó együttműködése lenyűgöző eredményeket hoz.” – magyarázza Martin Klimt, a Comsa betonozási és zsaluzási részlegének vezetője.

A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút
A Doka univerzális megoldásaival épül a stockholmi terelőút

Hat építési szakasz, egyetlen cél

Miért kell egyes esetekben egy adott alátámasztó állványt vagy nagytáblás falzsalut használni, míg máskor a kevesebb rendszerelem több? "Minden alagút egyedi. Széles körű tapasztalatunk ellenére sem ülhetünk tehát a babérjainkon, folyamatos tanulásra van szükség. Mindig lehet valami újat tanulni, újabb és újabb célokat kitűzni."

Így valósulhatnak meg a svédországihoz hasonló projektek: a munkálatok már javában folynak az ország első, kör keresztmetszetű, nyílt építési eljárással épülő, Stockholm mellett haladó közúti alagútján. A projekt és BIM-modellezése ráadásul izgalmas kihívás elé állította a svédországi Doka csapatát.

A dolgok jelenlegi állása szerint a Doka részvételével épülő hat szakaszt időben és a költségkeret betartása mellett fogják átadni hozzávetőleg öt év tervezés és építkezés után. Ha az utolsó kereszteződést is megnyitják a forgalom előtt – a tervek szerint 2025-ben – a stockholmi terelőút a világ három leghosszabb közúti alagútjának egyike lesz. Stockholm pedig továbbra is az egyik legélhetőbb város marad.

Projekt: FSE215 Tpl Skärholmen
Helyszín: Stockholm, Svédország
Módszer: Kör alakú keresztmetszet és nyílt építési eljárás
Az alagutak hosszúsága: 160 és 130 méter
Projektgazda: Trafikverket
Építőipari vállalat: Comsa
Zsaluhasználat kezdete: 2020 ősze
Zsaluzási munkálatok: 2019-2023
Felhasznált termékek:
Frami és Framax keretes falzsalu, Top 50 nagytáblás falzsalu, SL-1 alátámasztó állvány, alátámasztó állvány, Dokaflex fatartós födémzsalu, XP oldalkorlátrendszer

A hírben szereplő termékek
Doka Staxo 100 alátámasztó állvány Doka Staxo 40 alátámasztó állvány Doka Ringlock moduláris állványrendszer
 
Doka alátámasztó állványok
3 termék

A Doka alátámasztó állványok nagy magaságú födémek zsaluzásához, nagy terhek levezetéséhez jelentenek gyors és biztonságos megoldást. A kitámasztó bakokkal egyoldali falak, a Doka hídszegélyzsaluzatok a hídépítés praktikus és gazdaságos zsalurendszerei.

3 termék
Termékismertető
Műszaki adatok
CAD
BIM
Tovább
Termék kártya
Doka Frami Xlife keretes falzsalu
 
Doka Frami Xlife keretes falzsalu

Könnyű, kézzel mozgatható, strapabíró acél keretes falzsalu, alapokhoz, pillérekhez, falakhoz. Merev, horganyzott acélkeret és strapabíró zsaluhéj biztosítják a hosszú élettartamot.

BIM
Termékismertető
BIM
Tovább
Termék kártya
Doka Alu Framax Xlife keretes falzsalu
 
Doka Alu Framax Xlife keretes falzsalu

Gazdaságos zsaluzás - daru nélkül. Az Alu-Framax-Xlife tetszőleges geometriához sokoldalúan alkalmazható, az integrált rögzítőrendszer, és az elemek állított-fektetett kombinációja maximális rugalmasságot jelent.

BIM
Termékismertető
BIM
Tovább
Termék kártya
Doka XP oldalkorlát rendszer
 
Doka XP oldalkorlát rendszer

Univerzális biztonsági rendszer minden munkavédelmi feladathoz. Optimálisan illeszthető a Doka rendszerekhez - akár falzsaluhoz, födémzsaluhoz, födémszél lezárásokhoz vagy alkalmazható a kész szerkezethez rögzítve leesés elleni védelemként.

Termékismertető
Tovább
Termék kártya
Dokaflex 1-2-4 födémzsalu
 
Dokaflex 1-2-4 födémzsalu

A Dokaflex 1-2-4 gyorsan és biztonságosan építhető zsaluzási terv nélkül, három rendszerelem: Doka födémtámasz, Doka fatartó, Doka zsaluhéj kombinálásával. A fatartók jelölései megadják a főtartók, kereszttartók, valamint a födémtámaszok maximális távolságát. A kiegészítő felületek egyszerű lezárása

Termékismertető
Tovább
Termék kártya
Doka Top 50 nagytáblás falzsalu
 
Doka Top 50 nagytáblás falzsalu

Nagyfelületű zsalu minden formához és terheléshez. A Top 50 fatartós falzsalu különböző feladatokhoz rendszerelemekből méretre gyártott rendszer. Geometriája, mérete, az ankerátkötések helye, a zsaluhéj típusa az igényeknek megfelelően alakítható illetve választható ki.

Termékismertető
Tovább
Termék kártya
Kategóriák
Munkaállványok, védőállványok, védőhálók
Munkaállványok, védőállványok, védőhálók
Alátámasztó állványok, támaszok
Alátámasztó állványok, támaszok
Falzsaluzatok
Falzsaluzatok
Zsaluk, állványok
Zsaluk, állványok
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek

Nyílászáró, szigetelés, burkolat, ...

Épületgépészet

Kazán, klíma, légkezelő, szaniter, ...

Épületvillamosság

Elosztó, lámpa, tűzjelző, kamera, ...

Berendezések

Utcabútor, targonca, irodabútor, ...

Eszközök

CAD szoftver, hőkamera, vésőgép, ...