Szálerősített betonszerkezetek

A Concrix bikomponensű makroszál alkalmazási lehetőségei

Több éves fejlesztés eredményeképpen az Avers Fiber Kft. svájci partnere, a Brugg Contec AG piacra dobta high-tech szintetikus makroszálát, a Concrix szálat. A szálak háromdimenziós erősítésként működnek a betonban. Ugyan létezett eddig is a betonacélt vagy acélszálat részlegesen vagy teljesen helyettesítő fibrillált szála a svájci gyártónak, valamint makró polimer szálai más cégeknek is, de a Concrix egy új fejezete a száltechnológiának. Egy adott száltípus hatékonysága azzal jellemezhető, hogy milyen mértékben képes húzó igénybevétel hatására a betonnal együtt dolgozni, azaz milyen arányban képes húzófeszültséget a cementkőtől átvenni. A szálak végső teherbírása milyen mértékéig képes a betonban ébredő húzófeszültséget csökkenteni, a tönkremenetelt előidéző húzóerőket felvenni. A Concrix bikomponensű makroszál lényege, hogy egységnyi tömegű szál az eddig ismertnél nagyobb hatékonysággal, vagyis gazdaságosabban tudja teherbírását érvényesíteni az erősített betonszerkezetben.

Mit jelent ez a száltechnológiai innováció?

A "hagyományos" egy típusú polimerből húzott szintetikus makroszálak eddig is ismertek és használatban voltak. A bikomponensű makroszál újdonság jellege abban áll, hogy különböző polimerek jó tulajdonságait sikerült ötvözni, azok esetleges hátrányos tulajdonságainak háttérbe szorításával. A bikomponensű szálak kutatás fejlesztésével egy olyan széles variációs lehetőséget nyitottak meg, melynek eredménye még beláthatatlan, szemben az egykomponensű szintetikus makroszálhoz képest. A svájci Brugg Contec cég által kifejlesztett Concrix szál egy mag-köpeny típusú makrószál a betonok szerkezeti megerősítésére. Markáns, durva felülete biztosítja hatékony lehorgonyzódását a megszilárdult betonban. Mag anyaga a magas E-modulusnak köszönhetően kiváló húzószilárdsági tulajdonságokkal rendelkezik. A szálak kötegelése - vízre oldódó fóliával - garantálja a gyors, egyenletes, háromdimenziós szétoszlást a keverés során a friss betonban. A beton megújult műszaki paraméterei statikai méretezésnél figyelembe vehetőek.

A Concrix szál építészeti felhasználási területei a kritikus formájú betonszerkezeteken túl, a tartószerkezeti elemen át, az elvékonyított betonlemezekig terjednek. Néhány konkrét, megvalósult projekt:
A Rákóczi téri metróállomás Dévényi Tamás építész által megálmodott, majd az Ornamentika Kft. által elkészített mennyezetdíszítő elemei (korongok) 80 cm átmérőjű, 2 cm vastagságú, Concrix szállal erősített betonelemek, melyek a súlypróbás teszten 250 kg terhelést viseltek el, miközben önsúlyuk csupán kb. 25 kg.
A C³ Atelier bemutatóterem üveg-beton csillárja sem tartalmaz hagyományos vasalatot, a filigrán betonelemek kizárólag szálerősítéssel készültek, Csikós Mihály építész tervei alapján. A nemzetközi innovációs és konferencia központ célja a cement és a beton népszerűsítése, továbbá az építőipari termékgyártók képviselete, mely Párizs és Bécs után Budapesten is megnyitotta kapuit.
Ipari felhasználást illetően is számos lehetőség rejlik a szálerősített betonszerkezetek alkalmazására. Erre egy komplex példa az ABB svájci gyártóegységének egyik üzeme, ahol a vasalatot teljes egészében helyettesítették Concrix szállal (3-4,5 kg/m³ beton adagolással csupán abroncsként egy acélszál fut körbe a panelben). A projekt során az ipari padló, az előregyártott falpanelek és a liftakna készült szálerősítéssel. Ezáltal felgyorsították a kivitelezési időt, csökkentették a költségeket, és az innovatív száltechnológiának köszönhetően magasabb műszaki minőséget értek el.
Végül, de nem utolsó sorban néhány szó a vasúti és villamos pályalemezekről. Hazánkban és külföldön is egyre többször alkalmazzák a szálerősítést ezeknél a feladatoknál. A Concrix szál alkalmazása ebben a szegmensben is a világ élvonalában található, erre egy szép példa az olaszországi Santa Margherita-Camogli vasúti alagút átépítése. A cél az volt, hogy az emelettel rendelkező vasúti szerelvények is átférjenek az alagúton. Ennek érdekében az alagút korábbi sínpályáját felbontották és egy méterrel mélyebbre süllyesztették a pályalemezt, mely teljesen vasalatmentesen, 3 kg/m³ Concrix szál adagolással készült el.
Tekintse meg a projektről készült videót:
Kategóriák
Beton- és habarcs-adalékszerek, segédanyagok
Beton- és habarcs-adalékszerek, segédanyagok
Betonok, habarcsok, vakolatok, kiegyenlítők
Betonok, habarcsok, vakolatok, kiegyenlítők
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek

Nyílászáró, szigetelés, burkolat, ...

Épületgépészet

Kazán, klíma, légkezelő, szaniter, ...

Épületvillamosság

Elosztó, lámpa, tűzjelző, kamera, ...

Berendezések

Utcabútor, targonca, irodabútor, ...

Eszközök

CAD szoftver, hőkamera, vésőgép, ...