Vasúti ágyazatellenőrzés új technológiák alkalmazásával

Detex radarral ellenőrizhető geotextília

A felépítményen megjelenő alakváltozások, irány- és szinttorzulások létrejöttéért nagymértékben az alépítmény károsodása felelős, melynek korai felismerése gyors, költséghatékony, ütemezhető beavatkozást tesz lehetővé.
A meglévő vasúti pályák felújítása és új nyomvonalak tervezése és kivitelezése során alapvető elvárás a forgalom kapacitásnövelése mellett a későbbi biztonságos és gazdaságos pályaüzemeltetés. A vasúti pályák költségkímélő karbantartásához szükséges a felépítmény és alépítmény állapotának pontos ismerete annak érdekében, hogy a megfelelő karbantartási eljárások meghatározhatók és ütemezhetők legyenek. A felépítményen már láthatóvá vált hibákat, torzulásokat, alakváltozásokat, melyek szélsőséges esetben akár balesetet is eredményezhetnek, az esetek nagy százalékában alépítményi problémák okozzák, mint pl. az ágyazat megnövekedett nedvességtartalma, illetve annak szennyezettségéből adódó minőségi romlás. Ennek fő oka, hogy a befolyt és ott maradó víz jelentősen meggyorsítja az ágyazat eltömődésének folyamatát, továbbá az eltömődött ágyazat még inkább megtartja a vizet a pálya egész szerkezetében, így annak teherbírása nagymértékben lecsökken.
Az ágyazatban végbemenő tönkremeneteli folyamatok, rétegvastagság változása, nedvességtartalom megnövekedése, ágyazati elszennyeződés, altalajsüllyedés stb. kimutatható, és mérhető talajradarral (GPR-Ground Penetrating Radar) kitakarás nélküli geofizikai méréssel.
Pályamodell sematikus rajza

A talajradar (GPR) elektromágneses rövidhullámot bocsát ki, mely a nem egyforma dielektromos állandójú anyagok határfelületéről visszaverődnek. A dielektromos állandót többnyire a talaj nedvességtartalma (minél magasabb a nedvességtartalom, annál magasabb a dielektromos állandó) és kisebb mértékben a talaj sűrűsége és szerkezete határozzák meg. Az altalaj és ágyazati réteg határfelületének kiemelését a talajradar által érzékelhető speciális geotextília beépítése teszi lehetővé, mely a radarból visszaérkező jeleket tovább erősíti.
Speciális geotextília radarképe

A Záhony széles vágányhálózat felújítás I. és II. ütemnél a Detex 250 típusú speciális alumínium viszszaverő felülettel ellátott geotextília már a későbbi proaktív pályaüzemeltetési szempontok figyelembe vételével lett beépítve.
Detex 250 talajradarral érzékelhető geotextília
fektetése tükörszinten
Detex talajradarral ellenőrizhető geotextília

A későbbi üzemeltetés során a GPR adatok és a pálya geometriai adatainak összevetése által meghatározható és adatbázisban rögzíthető lesz az esetleges altalajban bekövetkező vagy ágyazati deformáció. A vizsgálati eredmények és radarképek folyamatos feldolgozásával lehetőség nyílik a korai megelőzésre, tervezhető és rangsorolható karbantartási munkára, proaktív üzemeltetésre, a fenntartási költségek csökkentésére és a biztonságos pályaüzemeltetésre.
Közösen vezetett széles és normál nyomtávú felépítmény csere


Ha a geotextíliákkal kapcsolatban bővebb tájékoztatást, katalógust vagy árajánlatot szeretne kérni a Geosynthetic Kft. munkatársától, használja a megfelelő gombot.
Kategóriák
Mélyépítés
Mélyépítés
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek

Nyílászáró, szigetelés, burkolat, ...

Épületgépészet

Kazán, klíma, légkezelő, szaniter, ...

Épületvillamosság

Elosztó, lámpa, tűzjelző, kamera, ...

Berendezések

Utcabútor, targonca, irodabútor, ...

Eszközök

CAD szoftver, hőkamera, vésőgép, ...