Bathroom poetry: a tér érzékisége a fürdőszobában

Beszélgetés Oliver Schweizer formatervezővel

Oliver Schweizer évek óta a Villeroy & Boch formatervezőjeként dolgozik
Oliver Schweizer évek óta a Villeroy & Boch formatervezőjeként dolgozik

Oliver Schweizer évek óta a Villeroy & Boch formatervezőjeként dolgozik. Először fürdőkádakat és az ezekhez tartozó egyéb kiegészítőket tervezett, majd 2000-ben létrehozta saját formatervezői ügynökségét. Napjainkban különböző németországi egyetemek versengenek előadásaiért, műhelymunkákat vezet, és nyolcfős csapatával kifinomult ízlésvilágú termékeket alkot más cégek számára is a Schweizer Design Consulting társaságnál. Megrendelőik különböző területekről érkeznek, kezdve az autóipartól, az irodai és háztartási cikkektől egészen az egészségüggyel, életformával és sporttal foglalkozó cégekig, legyenek azok a tulajdonos által vezetett, éppen induló társaságok, vagy nagy hagyományokkal rendelkező nemzetközi cégek és vállalatcsoportok. A Schweizer Design Consulting társaság formatervei számos nemzetközi díjat nyertek el, köztük a Red Dot Design díjat a Legato kollekcióért 2016-ban.

Schweizer úr, az Ön kapcsolata a Villeroy & Boch-hal több mint 20 éve tart. Hogyan jellemezné együttműködésüket?
Az 1990-es évek óta tervezek a Villeroy & Boch számára. Nyilvánvalóan oly sok évnyi együttműködés után az ember szoros kapcsolatot alakít ki. A Villeroy & Boch és a Sanipa projektjei mindig nagyon izgalmasak. A legfontosabb a párbeszéd, amely egy rövid eligazítással kezdődik. Akkor kezdek előhozakodni az ötleteimmel, amikor már tudom, hogy mi a cél. Ezt követően megbeszéljük az adott dizájnjavaslatokat, és együtt megállapítjuk, hogy melyek alkalmasak a megfelelő megoldás megtalálására.

Honnan meríti az ihletet és az ötleteit?
Ihleteimet a mindennapi élet adja; ezeket mindenhol és bárhol meg tudom találni. Vizuális típus vagyok, és tágra nyitott szemmel járok az életben. Folyamatosan fürkészem a környezetemet. Sok dolgot érzékelek tudatosan és tudattalanul, akár ha utazom, vagy otthon vagyok, az utcákat járom, szállodában lakom, vagy tévét nézek, kereskedelmi vásárokat látogatok, könyvet olvasok, stb. Ezek a képek elraktározódnak a tudatalattimban, és ők képezik az ihletem alapját. Amikor a csapatomnak és nekem egy konkrét feladatunk van, nyilvánvalóan elemezzük az adott ágazatot és termékcsoportokat annak érdekében, hogy meghatározhassuk az adott helyzetet és meg tudjuk magunkat különböztetni másoktól.

Mi inspirálja a bútorok és a lakberendezés terén? Az építészetből meríti az ötleteit?
Bútorterveimet a jellegzetesen letisztult és egyszerű formákkal jellemezhető északi, skandináv stílusból merítem. A bútortervezést természetesen erősen befolyásolja az építészet is. Mindenesetre a bútornak működnie kell az ember otthonában. Vonzódom az általunk Bauhausként ismert nagyon egyenes vonalú és időtlen architektúrájú dizájnhoz.

Hogyan írná le magát, mint dizájner?
Széles területen próbálok alkotni. A puszta tény, hogy oly sok különböző területnek dolgozom, azt jelenti, hogy rugalmasnak kell lennem abban, amit létrehozok. Formatervezőként úgy tekintem magam, mint aki egyfajta katalizátorként működik ügyfelei számára. A munkám egy formát, azaz egy adott formatervet készíteni, néha meglehetősen tág specifikációk alapján. A kreatív folyamat elsőként a számos funkcionális, műszaki és ergonómiai követelmény elemzését foglalja magában annak érdekében, hogy jelzést kapjunk arról, mit hozhatunk végül ki ebből a folyamatból. Ezt követi a kreatív szakasz, amikor a tervezési folyamat végeredménye az eredeti tárgy megalkotása. Alapjában véve ez a munkám.

Ön szerint milyen egy jó formaterv?
A jó termékterv logikus. Nemcsak a művészi dizájnról szól, hanem a fogyasztó számára is előnyösnek kell lennie. A formaterv akkor jó, ha az emberek kényelemben érzik magukat, amikor a terméket használják. Amikor ez egy élvezetes élmény. Rendelkezhet esetleg olyan funkciókkal, amelyek némileg jobbak, mint az általuk előzőleg használt egyéb termékeké. Képesnek lenni magunkat mások helyébe képzelni, és megtalálni azt a kis valamit, ami az új terméket a már kaphatóknál jobbá teszi – erről szól ez az egész.

De végső soron itt többről van szó, mint pusztán egy termékről, ugye?
A termékek bizonyos életstílust tükröznek, egy stílussal kapcsolatos asszociációt.A termékek mind vizuális, mind pedig gyakorlati funkciókkal rendelkeznek, és a fogyasztó saját megfontolásait tükrözik. Hogyan díszítsem a lakásomat? Milyen termékekkel vegyem körbe magam? Ez szintén egyfajta funkció és mindennapi valóságunk, környezetünk, önképünk része.

Az Ön munkájának fontos részét képezi az autó- és bútortervezés. A kiindulópont mindig ugyanaz, vagy ezeket teljes külön kezeli?
A különböző iparágaknak végzett munka előnye az, hogy például egyik terültről a másikra „áthúzhatok” trendeket, technológiákat vagy formai szempontokat. Ez nyilvánvalóan nem mindig működik egy az egyben, azonban számos szinergia lehetséges.
Villeroy & Boch Legato fürdőszobai kollekció
Villeroy & Boch Legato fürdőszobai kollekció

És mi a helyzet a Legato fürdőszobai kollekcióval? Hogyan tudná jellemezni a Legatot?
A Legato a "tér érzékiségét" adja a fürdőszobához. Ennek a kollekciónak a lényege főként az arányai, sima felületű, lágy és nyugodt vonalvezetésű, fogantyúk nélküli, viszonylag robusztus bútorai. Egyetlen jellemzője az a nagy rész, ami vizuálisan elválasztja a felső alsó szekrény egységet magától a bútordarabtól. Egy tartóelemet és egy alsó szekrény egyesít. Ezt a hatást még jobban kihangsúlyozza a környezet megvilágítása, ami fokozza a bútor lebegő hatását.

Honnan jött ennek a lebegő bútornak ötlete?
Amikor először elkezdtem gondolkozni a Legatoról, ez első ötletem tulajdonképpen ez a nagy rész volt a konzolpanelon. Ez hatékony módszere annak, hogy nehéz és robusztus dolgokat könnyűnek láttassunk. Mindazonáltal, természetesen folytattam alternatív öltetek kifejlesztését és megtervezését. Elvégre mindig sok különféle koncepciót mutatunk az ügyfélnek. Kiderült azonban, hogy a Villeroy & Boch valójában az első elgondolásomat részesítette előnyben a Legato tekintetében. Egy sikeres termék nemcsak a dizájner munkájának az eredménye, hanem a társaságnak is teret kell engednie a jó ötleteknek.

Tehát a Legato lényege a lebegő konzol?
Igen, azt hiszem, lehet így fogalmazni. Két formaterv-koncepció volt mintegy „párosítva”. A mosdók egy konzolon helyezkednek el, vagy fölötte lebegnek, mely konzol viszont elkülönül az alsó szekrénytől egy vizuális töréssel. A Legato alapgondolata ez a „lebegés”. A lebegő konzol pedig finom, elegáns megjelenést kölcsönöz a kollekciónak, ami egyébként nagyon puritán és letisztult.

Mi még olyan különleges a Legatoban?
Az alsó szekrény egység monolitikus, letisztult és puritán tömege bőséges tárolóhelyet biztosít, ami gyakran nem jellemző a dizájnkollekciókra. A Legato bútordarabjait kombinálni lehet a ráültethető mosdók széles választékával, mivel visszafogott megjelenésük teljesen eltérő dizájnstílusokat „hordozhat” – a szó mindkét értelmében. Fürdőszobánkat rugalmasan és stílusosan rendezhetjük be. Sőt, a konzolpanel alatt található fényforrás nemcsak kiemeli a berendezési tárgy dizájnját, hanem különleges atmoszférát is teremt a fürdőszobában.

A fény szintén fontos Önnek a saját fürdőszobájában?
Számomra a fürdőszoba megvilágítása nagyon fontos. A tükör körülötti területet nyilvánvalóan jól meg kell világítani. Ez azonban nemcsak az élénk fényről szól, hanem arról is, hogy képesnek kell lenni a fényt úgy használni, hogy az az igényeink szerinti hangulatot teremtse meg. Ezért az embernek tudnia kell a fényt a napszaknak vagy különböző helyzeteknek megfelelően beállítani – reggel legyen világos, este pedig, vagy amikor egy pihentető fürdőt veszünk, és otthonos légkört kívánunk, legyen félhomály.

Milyen szerepet töltenek be a fürdőszobák modern életstílusunkban?
Napjainkban a fürdőszobák már nem különálló, a többi szobától valahol elszigetelten álló helyiségek. Egyre több olyan nyitott lakáskoncepció van, ahol alig érezhető az átmenet a fürdőszobából a hálóba, sőt esetleg magába a nappaliba. Másfelől, egyre inkább stíluselemeket viszünk át a nappalinkból a fürdőszobánkba. A fürdőszoba olyan helyiséggé vált, amiben több időt töltünk, és ahol nemcsak a reggeli rituálékat végezzük. A fürdőszobában – távol a zaklatott mindennapi élettől – békét és nyugalmat találhatunk, kikapcsolódhatunk, és akkumulátorainkat feltölthetjük.

Vissza a Legatohoz. Ön szerint a Legato egy jellegzetesen Villeroy&Boch-féle fürdőszobai kollekció?
Igen, a Legato tipikusan Villeroy & Boch-féle. A kollekció a legapróbb részletekig meghatározott; remek – és ráadásul nagyon magas színvonalú – műszaki megoldásokkal rendelkezik.

Ha a Villeroy&Boch Legato fürdőszobai kollekcióval kapcsolatban árajánlatot, bővebb információt vagy katalógust szeretne kérni a Villeroy & Boch Magyarország Kft. munkatársától, használja a megfelelő gombot.
A hírben szereplő termékek
Villeroy & Boch Antao fürdőszobai kollekció Loop & Friends mosdók Villeroy & Boch Subway 3.0 fürdőszobai kollekció Collaro fürdőszobai kollekció
 
Villeroy & Boch szaniterek
9 termék

Egy tradicionális és egyedülálló európai márka. Klasszikus elegancia, visszafogott, letisztult stílusvilág, minőség és életstílus. A közel 270 évvel ezelőtt alapított Villeroy & Boch nagy utat tett meg 21. századig. Termékei a jó ízlés, a hagyomány és a folyamatosan változó dizájn egységét ötvözik, vásárlói a harmonikus, egyedi és elegáns megoldások miatt választják ezt a tradicionális márkát. A Villeroy & Boch négy formailag és funkcionálisan letisztult stílusa a Metropolitan, a Classic, az Easy és a Country mindenki számára mást és mást tartogat, ugyanakkor a környezetvédelem iránt való többoldalú elkötelezettség és a fenntarthatóságra való törekvés szintén a vállalat alapvető értékei, amelyek a 19. század kezdetére visszanyúló hagyományban gyökereznek. A mettlach-i (Németország) székhelyű Villeroy & Boch 15 termelőhellyel rendelkezik Európában, Mexikóban és Thaiföldön. A termékválaszték három nagy csoportra osztható: fürdőszobai és wellness termékek, asztali kultúra és burkolóanyagok. A közel 270 éves múltra visszatekintő, 125 országban működő Villeroy & Boch mára Európa egyik meghatározó kerámia márkája.

9 termék
Termékismertető
CAD
Tovább
Termék kártya
Épületszerkezetek

Nyílászáró, szigetelés, burkolat, ...

Épületgépészet

Kazán, klíma, légkezelő, szaniter, ...

Épületvillamosság

Elosztó, lámpa, tűzjelző, kamera, ...

Berendezések

Utcabútor, targonca, irodabútor, ...

Eszközök

CAD szoftver, hőkamera, vésőgép, ...